Petek, 6. junij 2025
Odstop ravnateljice ljubljanske Drame
Stališče Društva ZDUS
Izvršilni odbor Združenja dramski umetnikov Slovenije je na svoji korespondenčni seji sprejel stališče glede odstopa gospe Vesne Jurca Tadel z mesta ravnateljice SNG Drama Ljubljana.
Nedavne izjave gospe Vesne Jurca Tadel v medijih napačno prikazujejo razloge za njen odhod z mesta ravnateljice SNG Drama Ljubljana in namigujejo na domnevno razdvojenost kolektiva.
Združenje dramskih umetnikov Slovenije kot stanovsko združenje zaposlenih na področju dramske umetnosti čuti dolžnost zaščititi tako področje kot tudi člane delovnega kolektiva SNG Drama Ljubljana, v skladu z interesi opravljanja javne službe in poslanstvom javnega zavoda, kot je določeno v Sklepu o ustanovitvi javnega zavoda Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana. Ta skrb vključuje tudi ohranjanje strokovne in ustvarjalne integritete vseh, ki poklicno delujejo na področju dramske umetnosti.
Zato v Združenju dramskih umetnikov Slovenije odločno zavračamo vse pretekle in prihodnje zavajajoče trditve vodstva SNG Drama Ljubljana v odstopu, ki se nanašajo na nepravilnosti in dejansko stanje v osrednjem slovenskem gledališču.
Neodvisna raziskava, opravljena marca 2025 na pobudo zavoda, je jasno pokazala, da velika večina zaposlenih: tako iz igralskega kot tehničnega ansambla ter uprave, izraža globoko nezadovoljstvo z vodenjem ustanove in posledično nezaupanje v njenega ustanovitelja, Ministrstvo za kulturo, ki že dlje časa ne zagotavlja pogojev za stabilno in razvojno naravnano delovanje te institucije nacionalnega pomena. Trditev, da ravnateljica odhaja zaradi pritiskov posameznikov, je napačna in nevarno poenostavljena. Tovrstna interpretacija prikriva sistemske težave, ki jih zaposleni doživljajo že dalj časa, ter zavaja javnost glede resničnih razlogov za razraščajoče nezaupanje. Nezaupnica ravnateljici izhaja iz legitimnega in argumentiranega nezadovoljstva večine zaposlenih.
Združenje dramskih umetnikov Slovenije je večkrat opozorilo na nerazumevanje delovnih procesov v osrednjem slovenskem gledališču ter na neizvajanje nalog, ki jih opredeljuje Sklep o ustanovitvi javnega zavoda. Opravljena raziskava je to potrdila.
Nepoznavanje kompleksnih delovnih procesov ter neupoštevanje strokovnih izhodišč umetniškega, tehničnega in administrativnega dela sta glavni vzroka za izčrpavajoče delovne pogoje, slabo organizacijo in napeto delovno vzdušje, kar je bilo večkrat predmet pogovorov z vodstvom SNG Drama Ljubljana in ustanoviteljem.
Več uradnih obvestil s strani Združenja je vsebovalo številne konstruktivne predloge za izboljšanje delovnih procesov, a ti žal niso bili upoštevani. Zanemarjeno ostaja temeljno razumevanje delovanja gledališča in njegove kulturne ter družbene vloge. Posebej izpostavljamo tudi zanemarjanje umetniškega razvoja igralskega ansambla, neustrezno razporejanje nalog ter neizvajanje strateško pomembnega zaposlovanja mladih ustvarjalcev.
Problematična je tudi predčasna selitev na novo lokacijo za čas prenove matične stavbe Drame, pred zagotovitvijo gradbenega dovoljenja ter neprilagoditev programa novim razmeram in preliv javnih sredstev zasebniku.
Organizacija dela je neučinkovita in škodljiva, kar neposredno vpliva na kakovost umetniškega ustvarjanja.
Vodstvo in ustanovitelj ne izvajata temeljnih nalog javnega zavoda, kot jih opredeljuje akt o ustanovitvi. Ne razvijajo se zahtevne dramske vsebine, ki bi intelektualno in kulturno bogatile občinstvo. Izraženo dejstvo o navedenem, potrjuje že sam povzetek ključnih ugotovitev raziskave, s katero je bil seznanjen tudi ustanovitelj, in ki izraža negativno oceno delovanja s strani celotnega kolektiva:
- Vodstvo gledališča ne pripisuje pomembnosti istim vrednotam kot zaposleni.
- Način dela in komunikacije v gledališču je neučinkovit.
- V SNG Drama Ljubljana ne veljajo enaka pravila za vse zaposlene.
SNG Drama Ljubljana ni le del slovenske kulturne krajine – je njeno jedro. Kot taka zahteva vodstvo, ki bo razumelo kompleksnost gledališkega ustvarjanja, spoštovalo delo zaposlenih in zunanjih sodelavcev, ga ustrezno ovrednotilo ter razvijalo institucijo osrednje gledališke hiše in področje dramske umetnosti nasploh.
Delovni kolektiv ni razdvojen. Enoten je v svoji zaskrbljenosti in v zahtevi po nujnih spremembah.
Razkrito stanje zahteva odgovorno, strokovno in umetnosti predano vodstvo, ki bo znalo negovati tradicijo ter hkrati pogumno ustvarjati prostor za prihodnost.